Stavebnice WLA Györ – návod pro podvozky

Občas mám nějaké lepty rozkreslené trestuhodně dlouho, jedním z nich je i lůžkový vůz WLA z Györské vagonky. Skříň je téměř shodná s vozem Ba, zcela odlišné jsou podvozky. Zatímco na skříni je ještě dost práce, tak podvozky mám již finálně vyřešené. Nafotil jsem tedy návod, byť jeho zveřejnění je poněkud předčasné…

Kromě vlastního leptu jsou pro každý kus podvozku třeba 4ks ložisek PEHO.

Díly v leptu jsem pro jednoduchost očísloval viz schéma

Stavbu začneme základem podvozku dílem 1 a bočnicemi 2.

Bočnice naletujeme na základ podvozku. Letují se na stranu bez ohybových drážek. Dále si připravíme díly pro ložiskové domky 3 a 4.

Umístíme soustředně s otvorem a přiletujeme. Díl 3 není kruh – letujeme místem kde byl spojovací praporek do vertikální osy.

Po kompletaci ložiskových domů vše očistíme od cínu a dle potřeby trochu protáhneme důlky vrtáčkem, Kdo má použije originál od PEHA, ale v podstatě jde jenom o to lehce srazit hranu důlku, aby pouzdro lépe sedělo.. Do důlků vletujeme ložiska.

Dále pokračujeme imitacemi pružin – díl 5. Pružiny je třeba ohnout do kulata. Plech je poměrně tvrdým takže je vhodné jej vyžíhat. Dělám to jednoduše plamenem páječky/zapalovače na propan-butan. Po vyžíhání je plech měkký a snadno se ohne kolem vhodné kulatiny. Stačí ohnout jako na fotce.

Ohnutou pružinu navlečeme na podvozek – konec s bez drážek patří vzhůru.

Zezadu zahneme konce a poletujeme. Zadní konec není vidět takže jsem jej zahnut poměrně hrubě. Nakonec obrousím případné přečnívající konce do roviny s ložisky, aby nedrhly o dvojkolí.

V této fázi jsem ohnul boky podvozků a vložil dvojkolí. Je třeba srovnat ohyby, aby podvozek stál na všech 4 kolech.

Dále se pokračuje kolíbkou. Připravíme si základní díl 6 a díly 7÷10.

Díly 7÷10 sletujeme na sebe v pořadí dle vyleptaných čísel. Já postupuji tak, že všechny díly navleču na trnu základního dílu, lehce stisknu a zlehka zvnějšku proletuji, přičemž se nesní přiletovat na trny. Poté sestavu sejmu silně stisknu a proletuji ze všech stran.

Připravíme si díly spodního uložení pružin 11÷13 a opět dle čísel sletujeme na sebe. Postupuji shodně s předešlou sestavou. Díl 13 patří úplně nahoru ohybovou drážku směrem nahoru. Dále si připravíme pružiny sekundárního vypružení – díly 14 a ohneme jej do válce. Opět po vyžíhání.

Pružiny zlehka naletujeme na horní sestavu.

Nasuneme na trny a celek uzavřeme sestavou spodního uložení. vše spolu proletujeme. Mezi kolíbkou a základním dílem by měla zůstat malá mezera. Nakonec ohneme tlumič a přiletujeme ke kolíbce. Také lze postupovat tak, že se jednotlivé podsestavy letují na trny postupně a pružiny se osadí samostatně. Zkoušel jsem oba postupy a nevím, který je lepší.

Následuje ohnutí brzdových zdrží 2x o 90° vždy drážkou dovnitř a zkroucení táhel závěsek o 90°.

Připravíme si závěsky – díl 15 a ohneme do tvaru U. ohýbá se drážkou ven.

Závěsky navlečeme na čepy táhel a spodního uložení a vše proletujeme.

Hotovou sestavu přiletujeme na rám podvozku. Mezi kolíbkou a rámem podvozku je malá mezera.

Nakonec odbrousíme pomocnou spojku, která držela závěsky v páru a ohneme brzdové zdrže na rámu podvozku.

Shodně provedeme i druhou stranu. Na horní plochu podvozku patří opěra – díl 16, nebo 17. Já dávám na jedem  podvozek vozu 16 a na druhý 17.

Přiletujeme okolo středového otvoru. Je možné spojit šroubkem a maticí M2, to zároveň zajistí průchodnost otvoru.

Nakonec můžeme osadit dynamo. Naohýbáme držák – 18 dle obrázku a připravíme si řemen s řemenicí -19. Vlastní dynamo zhotovíme z vhodné kulatiny.

Dynamo vletujeme do držáků a na čelo přiletujeme řemen. Celek vletujeme do zámků na příčníku podvozku.

Konce řemenu uzpůsobíme, tak aby nedrhly o disk kola.

Součástí tištěných dílů pro vůz WLA je i dynamo s resinu. Nemusí se tedy sochat z kulatiny a přilepí se vteřinovým lepidlem.

Tímto je podvozek hotový a může se zavázat pod vůz WLA.

image_pdfStáhnout příspěvek ve formátu pdf

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *