Stavebnice M120.001 – návod na stavbu

Článek popisuje můj postup stavby leptané stavebnice kolejového autobusu M120.001. Popsaný postup samozřejmě není jediný možný, začátečníkům doporučuji se jej držet, zkušenějším modelářům poslouží alespoň jako přehled a umístění jednotlivých dílů.

Pro přehlednost jsem jsem jednotlivé díly očísloval, viz schéma (lze jej rozkliknout a zvětšit).

Stavbu jsem skříní. Připravíme si tedy díly 1 a 2. Pozor, díl 2 má spojky v místě pod okenní lišty z lícové strany, tyto spojky je tedy nutno vyřezat z rubové strany, aby nedošlo k deformaci dílu. Na dílu 1 ponecháme pomocné spojky v místě ohybu.

Obě vrstvy se sletují pomocí otvorů na rubové straně.

Poté se přehne držák návěstních svítilen mezi zadními okny a proletuje se.

Dalším krokem je dosazení stříšek nad okny. Díly 5 jsou nad velká boční okna a na okna zadního čela. 6 patří nad okno dveří a 7 nad malé okénko před dveřmi. U všech stříšek ze zahnou konce do pravého úhlu. Občas je drážka pouze naznačená, občas je proleptaná skrz, ale na výsledek to nemá vliv.

Stříšky se vsadí do drobných osazení při horním okraji oken a po celé délce proletují.

Dále se na vyznačená místa na zadním čele přiletují držáky návěstních svítilen – 2x díl 8.

Obdobným způsobem se zkompletuje přední čelo. Nejprve se navrství a sletují díly 3 a 4.

Následně se přiletují 2x stříška – díl 5 a 2x držák svítilen – díl 8.

Oba celky skříně začistíme a žiletkovou pilkou lehce protáhneme ohybové drážky. Připravíme si střechu – díl 9.

Tvar bočnic a zadního čela porovnáváme s tvarem střechy. Hrana mezi bočnicemi a zadním čelem by měla lehce zaoblená. Hrana mezi bočnicí a zkosením je ostrá.

Po naohýbání se sletuje střecha s bočnicemi.

A poté se přiletuje čelo. Čelo patří mezi bočnice. Podokenní lišta tvoří drobný zámek.

Před prací na kapotě je vhodné naohýbat základ rámu – díl 14. Rám je v místě ohybu bočnic příliš subtilní, pro jistotu jsem tedy obě místa trochu zpevnil cínem ještě před ohýbáním.

Nejprve se přehne druhý vrstva pružnic – ohýbá se drážkou ven.

Bohužel část plechů obsahuje chybu, kdy v druhé vrstvě nejsou proleptány otvory pro nápravy.

Náprava není složitá. Po proletování obou vrstev se otvor provrtá 1,5mm vrtákem. Otvor v první vrstvě poslouží jako vedení pro vrtání.

Poté se ohnou bočnice a horem přes ně vrchní plocha. Vše se proletuje, tímto je rám opět dostatečně odolný pro další práci.

Dále jsem vložil dvojkolí  průměru 7mm, oboustranně izolovaná. Dvojkolí pomáhají dodržení rovinnosti rámu. (mám 1 sadu dvojkolí, která opakovaně používám během stavby modelů, nakonec je pak vyměním za nová). Dále se vyhnou držáky reflektorů nahoru.

Poté se již může pokračovat na kapotě. Chladič 12 se naohýbá do harmoniky, vždy drážkami ven.

Proletuje a začistí. Dále si připravíme vnitřní spojovací díl 13, základ kapoty 10 a boky 11. Boky jsou odlišný pravý a levý.

Boky naletujeme na základ kapoty a poté kapotu naohýbáme. Do držáku vletujeme matici M2 a ohneme praporky.

Držák se naletuje do zadního vybrání v chladiči. Správné výškové usazení se kontroluje podle mezery mezi rámem a chladičem.

Mezera musí být všude stejná.

Na chladič s držákem se naletuje naohýbaná kapota a celkem se přiletuje do vybrání na čele karoserie. Přední strana kapoty je tam kde jsou svislé prolisy na bocích blíže okraji a kde je vodorovná lišta až do kraje kapot.

Dále se pokračuje opět na rámu. Naohýbáme podlahu – díl 15.

Kolem ohnutých pásků se uloží podélníky dříve připraveného celku. Podélníky by měly zhruba 0,3mm přesahovat za podlahu. Přesné ustavení se nejlépe určí přiložením karosérie. Čelo rámu má lícovat s čelem chladiče.

Dále si připravíme držák – díl 16.

Ohneme do účka, tak aby šel volně nasunout na podlahu mezi podélníky.

Celek rámu s navlečeným držákem, přišroubujeme šroubem M2 ke karoserii (pod motorem). Vyrovnáme podlahu a držák přiletujeme k vnitřku skříně.

Poté opět rozmontujeme na rám a karoserii a pokračujeme detaily na rámu. Na čelo přijde jeho druhá vrstva – díl 17.

Dále z dílů 18 a 2x 19 složíme palivovou nádrž.

A naletujeme jí na zámky na podélnících.

Před zadní nápravu patří pískovací trubky. 2x díl 20.

Zámek je axiálně s velkou vůlí, tudíž lze nastavit vzdálenost trubek od dvojkolí. Já jsem je umístil zhruba na střed.

Na závěr se z PEHO ložisek vyrobí 4 reflektory a osadí se. Postup výroby reflektorů jsem popisoval u stavby kolejového autobusu M120.1.

2 reflektory patří na zadní držáky.

A 2 na přední. Konce předních tyček se vyhnou ven, tak aby reflektory byly těsně vedle chladiče.

Do středového otvoru na čele rámu je možné osadit startovací kliku – díl 26.

Tím je práce s mosazí u konce a zbývá již jen přilepit výtisk střechy.

Barevné provedení kolejového autobusu je klasické – zelená skříň, bílá střecha, černý rám a kapota.

Použil jsem následující barvy:

Skříň – zelená Revell 48
Střecha – světle šedá Revell SM371 (namísto čistě bílé)
Rám a kapota– černá Revell SM302
Stupačky – tříslová Agama A9M
Madla – hliník Agama 46Me

Rozmístění obtisků a tabulek je následující:

Ve středním poli bočnice je tabulka s řadovým označením 28 a nad ní státní znak 29. V rohu předního pole je výrobní štítek 30. Štítek nemá na rozdíl od řadového označení a znaku černý podklad. V originále  byl v kombinaci matný základ, leštěné písmo. Vedle štítku je pouze na levé straně text „Ručí od: 21. 10. 1927“

Na levé straně rámu pod kapotou jsou texty „Dílny Nymburk“ a revizní tabulka.

Na pravé straně pak „Rozvor 4,1m“ a dvouřádkový text „Váha vozu a obsaditelnost“

Tímto je kolejový autobus hotový. Do pravého čelního okna lze umístit stěrač 27, ale na fotkách originálu je většinou tak neznatelný, že jsem se pro tentokrát rozhodl jej vynechat. V leptu zůstaly dílky 31 a 32, z kterých se měl složit vstup ventilace na střeše, ale tento je nakonec součástí výtisku střechy a díly se nepoužijí.

Následují fotografie dokončeného autobusu.

A opět jsou k dispozici .stl pro tisk použitých dílů.

M120.0 - střecha (staženo 97× )
M120.0 - interiér (staženo 110× )

image_pdfStáhnout příspěvek ve formátu pdf

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *