Stavebnice T434.0 / T436.0 – návod na stavbu

Článek popisuje můj postup stavby lokomotivy T434 z leptané stavebnice. Méně zkušeným doporučuji dodržet sled jednotlivých kroků, i když samozřejmě spoustu věcí lze řešit v jiném pořadí. Pro toho kdo si zvolí odlišný postup stavby slouží návod alespoň jako přehled umístění jednotlivých dílů. Pro lepší orientaci jsem všechny díly očíslovat. Viz schéma (rozkliknutím leze zvětšit)

Začneme lokomotivním rámem. Připravíme si základ rámu – díl 1.

Dále si připravíme 4ks výztuh – díly 2. Na rámu ohneme konce „držáků pluhu“ dle fotky – ohýbá se drážkou ven.

Do vzniklého prostoru se vletují vzpěry.

Pokračujeme ohýbáním rámu. Jedná se o poměrně složitý díl a tak je třeba ohyby provést přesně a pečlivě. jinak bude rám deformovaný. Jako první se ohnou boky rámu o 90° klasicky drážkou dovnitř. Ohýbačka je v podstatě nutnost.

Ohneme konce bočnic se schůdky. Ohyb není ostrý roh, ale měl by být dokulata.

Následuje ohyb čelníků do pravého úhlu. Po ohybu se čelník mírně ohne zpět aby bylo možné provést další krok. Bez schůdků je však snaží provést ohyb čelníků. Je dobré ohnout trochu víc než 90°a následně vrátit zpět.

Dále se ohne konec se schůdky o 90°, tentokrát tvoří ohyb ostrý roh. Na konec ohnuté části se dotlačí čelník a spoj se proletuje.

V dalším kroku se ohnou horní schůdky.

A poté schůdek spodní. Vše se proletuje. Že jsme postupovali dostatečně přesně se pozná podle vodorovnosti spodního schůdku. Není-li vodorovně, tak ohyby upravíme.

Na závěr ohýbání rámu se o 180° ohnou krycí plechy rámu.

A přiletují se skrz otvory v bočnici.

Nyní je vhodné také zabrousit zbytky praporků v ohybech krycích plechů.

Základ rámu ponecháme pro další práci nedokončený. Poslouží nám jako vzor pro skládání kabiny a kapot lokomotivy.

Začneme kabinou připravíme si základ kabiny – díl 3 a střechu – díl 4.

Kabinu složíme. Opět je třeba použít vhodnou ohýbačku. Střechu naohýbáme profilu kabiny. O ose střechy je dle fotografií patrný drobný zlom.

Vyzkoušíme sezení kabiny na rámu a sletujeme přeplátovaný spoj mezi okny nad krátkém představku.

Přiložíme střechu a lehce přiletujeme.

Poté spoj zevnitř řádně proletujeme (prolijeme) cínem. Nesmí se ale zalít otvory nad bočními okny.

Celý spoj kabiny a střechy vybrousíme lehce dokulata. Zabrousíme i případnou hranu nad bočními okny.

Připravíme si okapničky – díly 5.

a vletujeme na hranu boční hrany střechy. Letujeme za praporky uvnitř kabiny.

Budeme pokračovat krátkým představkem. Připravíme si díly 7, 8 a čelní dveře 11.

Dveře 11 naletujeme na čelo 8. Poté čelo lehce ohneme.

Naohýbáme základ představku. Tvar ohybu kontrolujeme přiložením do zámků na kabině a rámu. Ohyb mezi bokem a vrškem představku je přiměřený rádius. Nejlépe se ohyb provede kolem vhodné kulatiny.

Dle představku naohýbámé konce čela Opět se jedná o přiměřený rádius.

Čelo napasujeme do základu představku a lehce přiletujeme.

Pasuje-li vše dobře, tak zalijeme cínem všechny otvory.

A vybrousíme dokulata.

Z vhodné trubičky zhotovíme reflektor.

A vletujeme jej do otvoru.

Na oba boky představku natujeme dvojitá dvířka 12

Nad dvířka pak ventilační mřížky 14.

Hotový představek vyzkoušíme ke kabině a na rámu, ale zatím jsem jednotlivé celky k sobě neletoval.

Pokračujeme dlouhým představkem. Postup je analogický. Začneme díly 9, 10 a dveřmi 11.

Zkompletujeme a naohýbáme čelo.

Rovněž tak vlastní představek.

Celek sletujeme.

Vybrousíme a osadíme reflektor.

Dále se osadí žaluzie chlazení – díly 15.

a nad ně horizontální dvířka – díly 16. panty paří nahoru.

Dále si připravíme aretace otevřených dvířek – díly 17. Vložíme z rubu do příslušných otvorů a zvnitřku přiletujeme.

Pouze na pravou stranu patří cosi, snad je to nějaký stavoznak, bohužel jsem to nezjistil. Jedná se o díl 18.

Pokračujeme bočními dveřmi – díly 12 a 13. Dveře se žaluziemi – 13 – patří na obou stranách nejblíže ke kabině.

Nad dveře opět žaluzie – díly 14.

Dále si připravíme opásání kapoty – díl 20 a mřížku sání vzduchu pro chlazení podvozků – díl 19. Díl 19 je dvojího provedení. 19a – mříž patří na prototypové lokomotivy 001 a 002. Díl 19b – síto pak na sériové stroje 003 ÷ 008.

Opásání si před přiletováním ohneme dle kapoty, aby při práci nepružilo.

Díl je delší a přečnívající konec se zabrousí. Přesah vyjde pokaždé trochu jinak, podle toho jak pečlivě se ohýbají kapoty i samotné opásání.

Pokračuje se osazením detailů na střeše dlouhé kapoty. Nejprve víka – díly 21. Víka se ohnou do „psaníčka“ a poté zahnou úchyty.

Naohýbaná víka naletujeme do příslušných otvorů.

Pokračuje se mříží ventilátoru – dílem 22. Mříž plynule přihneme.

A přiletujeme na své místo. Dále se pokračuje blokem žaluzií. Připravíme si 2x díl 24 a 1x 23. Díl 23 je ve dvojím provedení 23a nižší, resp. správně vysoký a 23b zvýšený. Blok žaluzií je ve skutečnosti velmi nízký a v modelu nezbývá místo na lem síta a jednotlivé vrstvy žaluzií. Postupně se musí jednotlivé vrstvy odbrousit, jak bude ukázáno dále. U vyššího rámečku je toto broušení snazší. Já jsem na tomto kuse lokomotivy použil vysoký rámeček 23b.

Rámeček složíme obdélníku.

A zkušebně přiložíme na vršek kapot. Dle potřeby vybrousíme vybrání v rámečku dle skutečného ohybu kapoty.

Do rámečku vletujeme obě vrstvy žaluzií.

Pro usazení bloku žaluzií je třeba zbrousit síto – hlavně jeho lem. Blok patří spodní žaluzií vpřed, horní vzad. Při použití rámečku 23a je třeba zespodu trochu vybrousit i žaluzie…

Blok naletujeme na místo.

Tím je dlouhý představek hotový a můžeme karoserii zkompletovat. Kabinu a představky umístíme do příslušných zámků, srovnáme a provizorně připevníme. Já s oblibou požívám zbytky papírové maskovací pásky.

Představky přiletujeme ke kabině. Nejprve lehce  za spodní zámky.

Po kontrole tvaru pak po celé délce spoje.

Dále jsem dokončil rám. Připravíme se 4x schůdek 26.

A vletujeme je do rámu.

Dále dle zvoleného způsobu motorizace můžeme osadit matice pro spojení karoserie s pojezdem. Na rámu je připravené místo pro 2x matici M2.

Pokračujeme sletování nástavby s rámem – letuje se odspodu rámu.

Pokračujeme osazením krablovaných plechů ochozů. Díly 27 a 28.

Plehcy nasumene kolem představků. Plechy zapadnou mezi vyvýšené bočnice rámu. Tvar plechu okolo čel představků je třeba vybrousit dle skutečně provedeného ohybu. Vybrání je záměrně menší aby byla jistota, že plech všude přilehne bez mezery.

Shodne se provede i druhá strana. Dále se pokračuje stupačkami – díly 25. Ohýbání stupaček je trochu složitější, je třeba pracovat pečlivě, aby svislá pásnice co nejméně odstávala od kabiny. Já postupuji tak, že nejprve ohnu boční pásnice o 90°  a následně horní stupačku vodorovně.

V tomto stavu přiletuji za praporek horní stupačky a opatrně i za pásnice.

Poté ohnu zbylé stupačky a vše finálně proletuji. Drobnou mezeru mezi bočnicí a pásnicí stupaček vyliji cínem a vybrousím.

Po vybroušení se osadí stupačky pro přechod na ochozy – 4x díl 6. Letuje se za praporek zevnitř kabiny.

Na pravou stranu přijde ještě stavoznak díl 18.

Pokračuje se osazením detail na čelnících, oba čelníky jsou shodné. Jako první  se připraví díl 27.

A naletuje se na rám, dále si připravíme desky pod nárazníky – díly 29.

A naletujeme se na místo. Pokračuje se  malými vzpěrami 28.

Vzpěry se vsunou do otvorů a přiletují zvnitřku za čelníkem. Připravíme si díly tažného háku – 30 a 31.

A naletuje do středového otvoru. Pokračujeme konzolami reflektorů – dílem 32.

Díly zvnitřku vsuneme do drážek pod světly a zvnitřku přiletujeme.

Posledním letovaným dílem čelníku bude koleno spojky parního topení – díl 33. Díl 2x přehneme o 180°- obojí drážkou ven.

A přiletujeme na čelník. Správná pozice je naznačená malým otvorem. Jako poslední vyhneme madla pod nárazníky o přibližně 45°.

Tím máme hrubou stavbu skříně lokomotivy hotovou. Zbývají osadit detaily jako jsou madla závěsné háčky, zábradlí, brzdové hadice… Většinu dalších detailů již lepím rychlým epoxidem, něco je dokonce lépe lakovat zvlášť a osadit až na hotový model, ale to už záleží na každém modeláři, jaký má oblíbený postup… Výjimkou, která se vyplatí přiletovat je čelní zábradlí. Sice bude překážet při povrchové úpravě, ale z důvodu odolnosti a nemožnosti jej řádně přilepit jsem zvolil cín.

Obě čelní zábradlí – díl 46 jsou shodná.

Naohýbáme jednotlivé dle fotky. Tři střední svislé příčky se překroutí o 90°, na krajních se pak překroutí konce v jejich vodorovné části také o 90°.

Zábradlí se naletuje do otvorů na hraně čelníku.

Dále pak do otvorů na čelech schůdků a do středního otvoru nad šroubovkou.

Naletované zábradlí vyrovnáme do pravidelného tvaru. Druhá strana se zpracuje shodně.

Vše ostatní lze již přilepit poměrně odolně. Na následujících fotkách je první zkušební lept, který jsem nelakoval a proto jsem vše osadil rovnou v „mosazné fázi“.  Následující fotky tedy slouží hlavně k ukázce umístění jednotlivých dílů.

Na předním představku se na levé straně osadí stupačky – díly 36. 4x na bočnici a 1x na střechu jako madlo. Mezi dveře a větrací mřížky přijdou madla – díly 35. Madla jsou shodná pro pravou i levou stranu, ale nejsou souměrná, takže do otvorů pasují jenom jedním směrem. Dále se osadí háky na zvedání kapot. Na přední kapotě jsou háky s přírubou. Nejprve se přes otvor umístí příruba -díl 37 a následně se do vybrání v přírubě vsune hák – díl 38.

Na ochoz se umístí zábradlí díl 44. Zábradlí se zaletuje, nebo zalepí zevnitř do podélníku rámu, tím se získá pevný spoj a nehrozí ulomení při manipulaci.

Na střechu kapoty se umístí tištěný výfuk. Příruba výfuku je odspodu pod úhlem čímž se vyrovná sklon kapoty, tak aby výfuk byl svisle, drobné nepřesnosti se vytmelí.

Na ochoz u zadního představku přijde zábradlí – díl 45. Upevnění je shodné s předešlým. Na krátkém představku dále opět osadíme háky pro zvedání kapoty. Zde jsou háky bez příruby – díly 39. Správně by hák měl být osazen rozšířenou částí vodorovně a následně pak přetočený vlastní háček směrem dolů, ale mě se to nedařilo provést pravidelně, tak jsem si práci zjednodušil a rozšíření umístil svisle.

Na střechu představku se umístí výfuk od parního kotlíku. Otvory patří směrem do stran, spodní příruba je opět pod úhlem.

Na čelo se osadí reflektory a nárazníky. V reflektorech jsem společně s čelníkem trochu vystružil otvor, tak aby se dal obojím prostrčit světlovod pro možnost osvětlení. Bohužel vzhledem k uspořádání čelníku je místa pro funkční osvětlení zoufale málo. Na čelo rovněž patří nárazníky…

Poslední co zbývá jsou madla kolem vstupních dveří díly 40, 41, 42, 43. Díly 40 a 42 paří vlevo od vstupních dveří, 41 a 43 pak napravo. Všechna madla se naohýbají dle vyleptaných otvorů v kabině, vizte fotografie níže.

Pokračujeme kompletací výbavy pod rámem lokomotivy. Začneme bateriovou skříní – připravíme si díly 48 a 2x 49.

Dvířka 49 vletujeme do vybrání na základu skříně a celek naohýbáme.

Krabici sletujeme a připravíme si díl 50, Menší boční krabičku.

Opět složíme a přiletujeme do zámků na bateriové skříni.

Pro zvýšení hmotnosti jsem celou bateriovou skříň vylil olovem.

Pokračujeme základem spodní výbavy – dílem 47. Bočnice ohneme do pravého úhlu.

A na osazení naletujeme hotovou bateriovou skříň.

Do kruhového vybrání vlepíme vytištěný vzduchojem. Vzduchojem je také možné zhotovit z mosazné kulatiny – zvýší se tím hmotnost. Vhodná je kulatina průměru 4,5mm.

Celek se umístí na rám pojezdu mezi podvozky, vzduchojemem blíže ke kabině. Je počítáno z rámem tloušťky 2mm. Já zde používám plastový tištěný rám, ale to je pouze pro ukázku. Je vhodné rám zhotovit z mosazi.

V leptu zbývají ještě masky podvozků. Připravíme si díl 51.

Všechny 4 vrstvy postupně přehneme – vše drážkou ven.

Proletujeme a odbrousíme zbytky spojek v ohybech. V místě ložiskových domků bohužel spojka zůstane, komu to vadí, tak první vrstvu domků oddělí z leptu a přiletuje samostatně. Za tím účelem jsou v leptu i náhradní díly – 53. Ať už se zvolí jakýkoliv postup, tak nyní následuje druhá vrstva ložiskových domků – díly 52.

Zesílení přiletujeme na vyznačená místa a začistíme.

Posledním dílem masek jsou tištěné písečníky. Oddělíme je z tiskového rámečku, začistíme a nalepíme na konce podélníků. Výškové umístění je dané odskokem na zadní straně písečníků.

V planžetě leptu zbyly akorát stěrače – díly 54 a řadové tabulky a štítky – díly 55 ÷ 58, vše se nabarví samostatně a osadí až na dokončený model.

Následuje pár fotografií modelu před lakem. Časem doplním fotografie hotového modelu a seznam použitých odstínů, ale zatím jej nemám dokončený…

Dokončení modelu:

Barevné schéma prototypové lokomotivy je trochu komplikované. V době kdy jsem model stavěl ještě nebyla dostupná monografie. V knize jsou varianty nátěrů popsány dopodrobna a u prototypové lokomotivy je uvedeno, že střecha kabiny byla tmavě šedá. A bílá prý spíše stříbřitá. Podle černobílých fotografií mi to tak nepřišlo, tedy můj model asi úplně neodpovídá skutečnosti… Sériové stoje měly nátěr zjednodušený. Pruh na bocích byl pouze jeden a kratší, dále chyběl červený rám. Později i 001 přišla o červenou na rámu.

Použil jsem následující barvy:
Kabina a boky kapot – tmavě modrá Revell SM350
Svršek kapot, pruhy na bocích -bílošedá Revell SM371 (namísto čistě bílé)
Boky rámu a čelníky – červená Revell SM330
Pochozí plechy na rámu -šedá Revell SM374
Spodek, schůdky, podvozky – černá Revell Matt9

Osvětlení jsem provedl pomocí LEDek schovaných v kapotách a do vlastních světel jsem vedl pouze světlovody. Reflektor by šel řešit přímo instalovanou LEDkou, ale pro poziční světla jsou světlovody nutností.

Stavba pojezdu je popsána v samostatném článku.

Nakonec ještě fotografie kompletního modelu.

Jak již je tradicí, přikládám stl soubory pro vlastní tisk.

T434 - Detaily (staženo 346× )

 

image_pdfStáhnout příspěvek ve formátu pdf

5 komentářů u „Stavebnice T434.0 / T436.0 – návod na stavbu“

  1. Dobrý den, mám Váš lept 436 a mohl bych prosím požádat o zveřejnění barevného provedení? Děkuji Tonda

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *