Vůz Daimler – návod na stavbu

Článek popisuje můj postup stavby leptané stavebnice motorového vozu Daimler. Kdo chce může se držet mých kroků, pro ostatní článek poslouží hlavně jako návod pro umístění jednotlivých dílů. Jednotlivé díly jsem pro snazší popis očíslovat, viz schéma (lze rozkliknout a zvětšit).

Stavbu jsem započal vozovou skříní. Připravíme si tedy díly 1 a 2. Díl 1 je v horní polovině zeslaben z rubu a tím i spojky jsou na lícové straně, odřezávají se tedy z rubu.

Na dílu 1 přehneme spodní část směrem vzad a proletujeme.

S lícové strany pak naletujeme svrchní vrstvu – díl 2.

Díly se středí nejlépe podle velkých okem. Ve větracích okénkách musí mít spodní vrstva mírný přesah po bocích a na horním okraji, toto pro umístění stříšek. Na spodním okraji větracích okének mají obě vrstvy lícovat.

Dále si připravíme stříšky větracích okének – díly 3. Konce ohneme dle naznačených drážek. Tvar ohnutí korigujeme dle tvaru větracích okének. Dílků je v leptu snad dostatek i na pár zkažených kusů…

Naohýbané stříšky se naletují do osazení okének.

Spodní odsazená část bočnice je lehce skloněná. Ohneme ji tedy v místě odsazení.

Tvar se kontroluje dle přepážky číslo 4. Z dostupných fotografií se zdá, že spodní část bočnice byla lehce bombírovaná do oblouku. Případné provedení oblouku ponechám na každém modeláři. Myslím, že ani rovné provedená nevypadá nepatřičně. Já se rozhodl, pro zjednodušené provedení tvaru, ale snadno a čistě postavitelné…

Dále si připravíme díly pro čela plošin 6 + 7. Na dílu 7 ponecháme pomocné spojky dle fotografie.

Díly přiložíme na sebe a proletujeme. Je třeba pečlivě proletovat i meziokenní sloupky, ale zároveň se nesmí cínem zalít ohybové drážky. Po začištění protáhneme ohybové drážky žiletkovou pilkou. Raději více, než méně….

Nyní odstraníme pomocné spojky a na vyznačené místo přiletujeme držák svítilny 17.

Následuje ohyb čel do tvaru dle fotografie. Tvar rovněž kontrolujeme přikládáním do zámků ve stopě – v dílu 8. Malé praporky u spodní hrany se zahnou vzad, kolmo na osu vozu.

Ohnuté čela se naletují na strop – díl 8. Pro udržení tvaru si můžeme pomoci vložením podlahy 9.

Dále si připravíme čela oddílů 4 a dveře 5. Díly 4 jsou v provedení přední a zadní.

Díl 5 naletujeme na vyznačení místo na díle 4. Ohneme praporky na spodním okraji a v případě zadního čela naletujeme přes otvor mosaznou matici M2

Zkompletujeme skříň z bočnic a čel. Čela se vsadí mezi bočnice.

Dále se pokračuje rámem vozu. Jako první si připravíme díly 10. Jsou rozdílné pro levou a pravou stranu.

Bohužel se občas stane, že závěs pružnice drží lépe na rámečku leptu, než na dílu. V tom případě závěsy vyřízneme oddělené a naletujeme samostatně.

Díl naohýbáme – celkem 6 ohybů o 180° drážkou ven.

Naohýbané rozsochy proletujeme a případně jednotlivě doplníme závěsy pružnic.

Budeme-li používat hrotové uložení dvojkolí, tak tvarově doladíme kuželové uložení. Já to provádím menším vrtáčkem z PEHO sady. Oba podélníky zpracujeme totožně.

Následně se podélníky naletují do podlahy prozatím, pouze za střední zámek. Poloha náprav není symetrická vzhledem k příčné ose vozy.

Dále si připravíme příčníky 11 a 12. Díly se drobně liší. Pro snazší umístění mají vyleptaná písmena „I“ a „O“

Díl 12 označený „I“ se nasune do výřezů podélníků blíže středu vozu. („I“ jako „inner“ tedy vnitřní)

Do druhého výřezu pak přijde díl 11, značený „O“ („O“ jako „outer“ tedy vnější). Oba díly patří drážkami pro schůdky a tedy i písmeny proti sobě.

Máme-li spasované příčníky, můžeme proletovat i konce podélníků s podlahou.

Na podélnících se ohne nejvyšší schod a dále si připravíme 8x schody – díly 13. Schody se ohnou o 90° atypicky drážkou ven a vletují do vybrání v příčnících.

Tímto jsou připravené 3 základní celky vozu.

Zkusmo složíme spodek vozu se střechou a čelními stěnami. Na čelních stěnách zabrousíme ohnuté praporky, tak aby zapadly přesně do vybrání v krajních příčnících. Délka je odvislá od přesnosti ohýbání čelních stěn.

Poté se může sletovat Vozová skříň se střechou a čely.

Máme-li vše spasováno, tak ohneme praporek na podlaze vozu, který na jedné straně tvoří spojení skříně se spodkem vozu.

Na opačné straně je spoj provedený šroubkem M2

Následuje osazení zbylých dílů. Připravíme si čelníky – díl 14 a ohneme o 90°.

A naletujeme na čelo skříně.

Dle přesnosti stavby se případně lehce z čela zabrousí spodek vozu, tak aby přesně doléhal k čelníku, ale aby nevykláněl čelní stěny směrem ven.

Do středového otvoru vletujeme tažný hák 16. Vnitřní přečnívající část se odřízne.

Dále se osadí 4x madlo 20.

V dalším kroku se přilepí střecha. Střechu zespodu zabrousíme do roviny. Já jsem s ohledem na větší plochu stopu nad plošinami vybrousil drážky řežným kotoučkem do střechy a trochu i do plechu stropu. Zajistí to lepší adhezi lepidla, ale nutné to asi není…

Střechu jsem přilepil rychlým epoxidem.

Rovněž tak i nárazníky. Pravý nárazník ve směru jízdy je vypouklý, levý je rovný.

Zde by mělo být přiletování brzdového ústrojí dílů 15, ale v prvním kusu leptu jehož stavbu jsem fotil byla chyba a díly jsem musel přiletovat náhradním způsobem pomocí pásků z mosazi, takže jsem to nefotil. Správný postup bude v přehnutí dílů 15 – opět v levém a pravém provedení o 180°, proletování vrstev a následně se celek vletuje do zámku v podlaze.

Dále si připravíme díly zábran na plošiny vozu 18 a 19. Díl 18 ohneme dle fotky. Pro ohyb je lehce naznačená drážka, tudíž díly jsou v levém a pravém provedení…

Díl 18 vletujeme do otvoru v podlaze

Následně přiletujeme madlo 19. Delší konec patří do otvoru v příčníku, kratší se natupo přiletuje ke stojině zábradlí.

Osazené zábrany brání nasunutí spodku vozu na ohnutý praporek přepážky. Praporek jsem tedy zkrátil na minimální vzdálenost. Výhledově plánuji praporek v leptu udělat kratší, ale zabroušení bude nejspíš třeba i tak.

Tímto jsou oba celky vozu připravené pro lak.

Původní barevné provedení je ve Světě železnice č. 49 nakresleno jako bílo zelené, ale v doprovodném textu se píše, že to je pouze odhad autora a zelená barva není potvrzená… Já jsem zvolil pozdější nátěr, kdy skříň byla celozelená. Schéma je opět ve Světě železnice.

Použil jsem následující barvy:

Skříň – zelená Revell 48
Střecha – šedá Humbrol 64
Rám a detaily – černá Revell SM302
Plošiny a rámy oken – tříslová Agama A9M

Obtisky pro celozelený nátěr jsou velmi jednoduché, oddíl 2. třídy je na zadku vozu, tedy tam kde je šroubek.

Následují fotky hotového vozu. U tohoto vozu jsem nijak neřešil spřáhla. Nemám informace, že by jezdil i s přívěsnými vozy.

Pro ty z vás, kteří mají možnost si tištěné díly vytisknout na lepší tiskárně, dávám k dispozici potřebné .stl soubory.

Dailmer střecha + nárazníky (staženo 83× )
Daimler No1 - interiér (staženo 116× )

image_pdfStáhnout příspěvek ve formátu pdf

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *