Podvozky Ganz-Ronai – návod na stavbu

Článek popisuje stavbu podvozků Ganz-Ronai pro osobní vůz Ba z vagonky v Györu. Kromě vlastního leptu jsou pro každý kus podvozku třeba 4ks ložisek PEHO.

Díly v leptu jsem pro jednoduchost očísloval viz schéma.

Stavbu začneme základem podvozku dílem 1 a bočnicemi 2.

Bočnice naletujeme na základ podvozku. Letují se na stranu bez ohybových drážek.

Dále si připravíme díly pro ložiskové domky 3 a 4.

Umístíme soustředně s otvorem a přiletujeme. Díl 3 není kruh – letujeme místem kde byl spojovací praporek do vertikální osy.

Po kompletaci ložiskových domů vše očistíme od cínu a dle potřeby trochu protáhneme důlky vrtáčkem, Kdo má použije originál od PEHA, ale v podstatě jde jenom o to lehce srazit hranu důlku, aby pouzdro lépe sedělo…

Do důlků vletujeme ložiska.

Dále pokračujeme imitacemi pružin – díly 5. Pružiny je třeba ohnout do kulata. Plech je poměrně tvrdý, takže je vhodné jej vyžíhat. Dělám to jednoduše plamenem páječky/zapalovače na propan-butan. Po vyžíhání je plech měkký a snadno se ohne kolem vhodné kulatiny. Stačí ohnout jako na fotce.

Ohnutou pružinu navlečeme na podvozek – konec s bez drážek patří vzhůru.

Zezadu zahneme konce a poletujeme. Zadní konec není vidět takže jsem jej zahnut poměrně hrubě. Nakonec obrousím případné přečnívající konce do roviny s ložisky, aby nedrhly o dvojkolí.

V této fázi jsem ohnul boky podvozků a vložil dvojkolí. Je třeba srovnat ohyby, aby podvozek stál na všech 4 kolech.

Dále si připravíme díl 6 – imitaci sekundárního vypružení a brzdové zdrže. Zdrže naohýbáme 2x o 90°.

Ohnutý díl vletujeme dovnitř rámu podvozku, je třeba jej vystředit dle hlavního příčníku.

Malým množstvím cínu přiletujeme i místech závěsek.

Dále si připravíme zesílení hlavního příčníku. Díly 7a 7b. Každý patří na jiný podvozek. 7b umožňuje drobný náklon podvozku všemi směry. 7a má zesílení, aby podvozek byl stranově uložen pevně.

Přiletujeme soustředně se středovým otvorem. Je možné pomocně spojit šroubkem a maticí M2, to zároveň zajistí průchodnost otvoru. o Tyto díly se opírá skříň vozu, je tedy nutno je pečlivě začistit od cínu.

Nakonec můžeme osadit dynamo. Dle typových náčrtů vozů Ba patří na podvozek na straně bateriové skříně, tedy bez kyvného uložení. Naohýbáme držák – díl 8 dle obrázku.

Vlastní dynamo je součástí stavebnice vozu Ba, nebo jej zhotovíme z vhodné kulatiny.

Držák dynama vletujeme do zámků na podvozku a vteřinovým lepidlem vlepíme dynamo do obručí.

Na závěr nalepíme imitaci řemenu a řemenicedíl 9.

Konce řemenu dle potřeby upravíme, aby nedrhly o disk kola.

Tímto jsou podvozky hotové a mohou se zavázat pod vůz Ba. V planžetě zbyly díly 13. Ty ale patří ke skříni vozu, neboť tyto díly na originální planžetě jsou navrženy chybně…

image_pdfStáhnout příspěvek ve formátu pdf

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *