Přípojné vozy Blm a BDlm od Kubera

Vozy jsou postavené z leptu od Kubera. Stavebnice jsou jednoduché, leptané díly poměrně přesné a stavba vlastních skříní neskýtá žádné záludnosti. Horší jsou odlévané střechy. U vozu BDlm byla po drobných úpravách použitelná, horší to bylo s vozem Blm, kvalita střechy přímo otřesná a navíc střecha byla půdorysně výrazně menší, než zbytek vozu. Jelikož mám 3D tiskárnu, tak jsem střechu vymodeloval na PC a vytiskl. Tisku na obyčejné FDM tiskárně, což sebou nese drobná úskalí. S ohledem na radius střechy a její švy ji není možné tisknout naplacato. Střechu jsem tedy ve sliceru (PrusaSlicer, program na generování g-kódu pro tiskárnu) rozřízl na dvě poloviny a tiskl „nastojáka“. S ohledem na budoucí snadné začištění vrstev jsem zvolil materiál ASA. Střechu jsem nerozdělil přesně v polovině, jelikož v ose je zrovna šev.

Průběh tisku s ochraným obalem proti chladnutí – prevence odloupnutí

Hotový tisk

S odstraněným ochraným obalem

Obě poloviny jsem také udělal o 0,2mm delší, než by mělo být, první vrstvy se mi u materiálu ASA trochu roztékají, takže jsem po vytisknutí obě poloviny trochu obrousil, k tomu posloužily ony přidané „desetiny“. Obě poloviny jsou k sobě slepeny acetonem.

Dělal jsem několik pokusů s nastavením, zde již finální výtisky

V místě spoje je patrná deformace, kterou je nutno přebrousit

Spáru po lepení jsem přetmelil modelářským tmelem a přebrousil. Zbytek střechy jsem pouze „přeleštil“ radiálním štětinovým kotoučkem 3M (nejhrubší z dostupných, žlutý).

Štětinový kotouč 3M

Stímto kotoučkem lze brousit i přes švy, v podstatě pouze zahladí vrstvy beze ztráty ostatních detailů. celou přeleštěnou střechu jsem nastříkal plničem na auta. Leštění a nástřik jsem ještě jednou zopakoval. Po druhém kole vrstvy z tisku již nebyly patrné. Poté jsem se rozhodl zkusit vytisknou i komínek od kamen. Mateiál je opět ASA. Díl má pouze pár milimentrů a to jsem jej ještě podložil kouskem válce který se po začištění ořízne, jinak by jej při práci nebylo za co držet. Při pokusu o tisk 1ks, se místo komínku vytiskla hrouda plastu, díl nestačil chladnout. Komínek jsem tedy vytisk 4x najednou, což umožní průběžné chladnutí a výsledek je perfektvní.

Výtisk 4x komínek

Komínek jsem vsadil do vyvrtaného otvoru. Samoržejmě by šla střecha vytisknout rovnou s otvorem, ale mám zkušenost, že každá nepravidelnost při tisku způsobí drobné vady povrchu, které by bylo třeba opět brousit a tmelit.

Střecha na rozpracováném modelu

Detail komínku

Když začaly oba vozy vypadat k světu, tak jsem ještě nakreslil a vytiskl jednoduchý interiér, tentokrát už z materiálu PLA. Ani je nebylo třeba nijak začišťovat, pouze jsem je přestříkl plničem a štětcem nabarvil. Do vozů není příliš vidět, takže interiéry slouží hlavně k tomu, aby nebylo vidět prázdno. Interiéry mají dorazy pro přesné výškové usazení na leptané přepážky, je pravděpodobné, že nebudou pasovat do stavebnic jiných výrobců.

Interiér vozu Blm (původně Clm)

Interiér vozu BDlm

Interiéry vložené do skříní

Foto hotových vozů

Z interiéru moc vidět není, ale je parné, že ve vozech něco je

 

Všechny soubory pro 3D tisk dávám ke stažení na stránku Download 3D, popř. přímo níže.

 

image_pdfStáhnout příspěvek ve formátu pdf

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *