Motorizace podbíječky ASP 07-32

Před časem jsem v Elriwě výhodně zakoupil model podbíječky od Fischer-modelle. Byla k dispozici pouze varianta DBG, ale s ohledem na to že jiné varianty nebyly k mání vůbec, jsem za cenu cca 2500Kč neváhal. Dnes jsou k mání i jiné verze včetně ČD a Viamontu, ale o 1000Kč dražší, přičemž varianty se liší pouze potiskem. V budoucnu plánují i tu svojí „počeštit“. Dnešní článek ale bude o zástavbě pojezdu. Na internetu jsou k dohledání postupy pro motorizaci pomocí pojezdu z lokomotivy ASF od Arnoldu, například zde. Touto cestou jsem jít nechtěl, nemám s pojezdem žádné zkušenosti a nevěřím jízdním vlastnostem při absenci setrvačníku.

Vybalená podbíječka, na fotce nejsou spřáhla, ale jsou samozřejmě součástí

Zvolil jsem tedy cestu pomocí komponent z pojezdu Tomytec ve velikosti N. Jedná se o levné kvalitní tovární pojezdy v mnoha variantách. Cena v ČR bývá mezi 1000÷1500 Kč, z Číny lze sehnat výrazně levněji. Já jej koupil ve slovenském obchodě www.modely-vlacku.cz. Pro použití na TT je třeba jej přerozchodovat, nicméně jak uvidíme dále, změna rozchodu je poměrně jednoduchá záležitost. Jaké konkrétní provedení pojedu použijeme není úplně podstatné. Důležité je aby rozvor podvozků byl 12mm, tyto pojezdy mají označení rozvoru podvozků „C“. Já jsem použil TM20, ale přesný typ opravdu není důležitý, z pojezdu použijeme pouze jeden podvozek, motor se setrvačníkem a kardan.

Pozn. Přeškrtnutý text k mému údivu neplatí. Měl jsem v ruce několik různých pojezdů Tomytec a všechny měly stejný motor se setrvačníky, udělal jsem si tedy nesprávný závěr, že jsou všechny stejné. Bohužel jak upozornil kolega v komentářích, jsou i pojezdy s většími motory a setrvačníky. Určitě nebude pasovat motor TM23. Chcete.li tedy, aby vše pasovalo, použijte pojezd TM20. Nebo si ověřte rozměry motoru se setrvačníkem:

Motor: průměr 10mm, zploštěný na 8mm, délka 15mm

Setrvačník: průměr 7,75mm, délka 6,5mm

Zabalený pojezd Tomytec TM20

Pro montáž pohonu musíme z podbíječky odstranit podlahu s podvozkem pod menší kabinou a vybrousit přepážky , tak aby nový se pojezd vešel. Podlahu vyndáme po roztažení karoserie, podlaha má 3 západky na každé straně.

Podlaha s podvozkem, musí pryč

Karoserie připravená pro zástavbu pojezdu, odstraněná podlaha a vybroušené příčky.

Dále se budeme věnovat stavbě pojezdu, který nakonec pouze nacvakneme do karoserie místo povodní podlahy s podvozkem.

Samotný pojezd již s jedním demontovaným podvozkem

Vyjmutý podvozek

Podvozek je třeba dále rozebrat. Kvůli změně rozchodu nelze použít původní disky kol a sběrací plíšky.

Rozebraný podvozek

Dále je třeba rozebrat i dvojkolí, jsou to dva disky s částí osy vložené do plastového ozubeného kola. Z původních dvojkolí použijeme pouze ozubené kolo.

Rozebrané dvojkolí

Otvor v ozubeném kole je třeba vystružit na standardní průměr TT osičky 1,5mm, k tomu poslouží kuželový výstružník. Jde to pomalu… Nakonec jsem seřízl boční válcové části.

Vystružování dvojkolí

Vystružené kolo natáhneme na TT dvojkolí průměru 5,6mm z podbíječky. Bohužel průměr osičky je menší, než otvor v podvozku, takže dvojkolí má v podvozku velkou vůli. Pro vymezení vůle se přesně hodí izolační vložky z TT dvojkolí. Obětoval jsem tedy dvě oboustranně izolovaná dvojkolí a jejich vložky použil. Šlo by samozřejmě použít i cokoliv jiného o správném průměru. Na dvojkolí ubrousíme hroty.

Hotové dvojkolí

Dále je třeba upravit spodní kryt podvozku, odřízneme boční části dle obrázku, touto úpravou přijdeme o doraz podvozku v šasi, ale nový doraz bude součástí držáku sběračů proudu.

Vlevo původní díl, vpravo po úpravě

Pro kompletaci pojezdu je třeba připravit nové díly pomocí 3D tisku. Šasi nového pojezdu, kryt kinematiky a díl na podvozek, který poslouží místo původně odřezaných držáků sběracích plíšků a jako doraz. Šasi podvozku jsem vytiskl z materiálu ASA, ostatní je z PLA.

Vytištěné díly

Z fosforbronzové struny si připravíme 2 nové sběrače a vložíme je do připravených drážek na vytisknutém dílu

Naohýbaný sběrač

Vložený do drážek vytištěného dílu

Nyní nasadíme vytištěný díl na tělo podvozku, je třeba jej nasazovat šikmo zpředu a roztáhnout jej přes západky. Správně nasazený díl sedí na podvozku pevně, ale zároveň není jej nesmí západky roztahovat do boků. nesedí-li přesně je třeba jej trochu obrousit v místě kapes pro západky, popř ve vodorovné spojovací části.

Postup nasazování na tělo podvozku

Podvozek s nasazeným držákem a sběrači

Nyní celý podvozek zkompletujeme, vložíme ozubená kola, upravená dvojkolí a uzavřeme spodním krytem. Je vhodné také rovnou podvozek namazat a to v místě uložení dvojkolí, bez namazání bude mezi plastem podvozku a plastem redukčních vložek na dvojkolích příliš velké tření a pojezd nebude mít lehký chod

Zkompletovaný podvozek

Nyní máme prakticky vše připravené pro finální montáž, podvozek nacvakneme do šasi, jde to trochu obtížně protože horní část sběračů překáží, ale šasi s materiálu ASA je pružné, takže se není třeba bát. Po nacvaknutí podvozku srovnáme sběrače, tak aby při otáčení podvozku nikde nedrhly

Podvozek v šasi

Zbývá upravit poslední díl a to je kardan, naměříme jej dle mezery mezi unašeči na podvozku a motoru. Rozřízneme, zkrátíme a opět slepíme, spoj jsem vyztužil kouskem elektrikářské dutinky.

Původní a zkrácený kardan

Z motorku stáhneme setrvačník na straně přívodu proudu a následně již můžeme pojezd finálně zkompletovat, oproti fotkám jsem dodatečně ještě zkrátil hřídel na zadní straně motoru. V této fázi jsem také pojezd vyzkoušel, připojil jsem kablíky přímo na motor a zkusil chod. Napoprvé byl chod velmi neklidný z důvodu posunutí ozubeného kola na jednom dvojkolí mimo střed. Ozubené kolo drhlo o boky výřezu ve spodním krytu. Přesná montáž dvojkolí je důležitá pro hladký chod, po vyladění jsem polohu ozubeného kola a vložek pojistil malými kapkami řídkého vteřinového lepidla. Dvojkolí jsem nepojišťoval, aby bylo možné případně upravit rozchod během zajíždění.

Zkompletovaná mechanická část

Dále je třeba provést elektrické zapojení. K tomu jsem si z kousku kuprextitu vyrobil malý plošný spoj a nalepil jej zespodu pod motor.

Plošný spoj na svém místě

Jelikož provozuji digitál osadil jsem pojezd dekodérem Kuehn N45, který je dostatečně miniaturní. Pro dekodér je připravená drážka vedle motoru. Na plošném spoji jsem propojil kablíky od sběračů proudu s kablíky dekodéru. Kablíky z dekodéru k motoru jsem naletoval přímo na kontakty motoru. Na plošném spoji jsem rovněž ukončil kablíky pro budoucí připojení osvětlení. Na plošný spoj se také přivede proud z druhého běžného podvozku.

Elektricky propojeno

Ukončení jednotlivých kablíků

Následně jsem na místo vložil kinematiku PEHO s magnetem a přiklopil pojišťujícím krytem. Kryt má západky, ale raději jsem jej ještě v místě západek pojistil kapkou lepidla.

Kinematika na svém místě

Nasazený kryt

Tímto je pojezd hotový a můžeme jej nacvaknout do karoserie a provést zkušební jízdu. Mechanika pojezdu je vidět v místě původní plošiny za kabinou. V budoucnu jej zamaskuji, nějakou imitací bedny, nebo materiálu. Dle fotek skutečných podbíječek některé plošinu mají zakrytou, ale to budu řešit později.

Viditelná mechanika pojezdu

Pohled odspodu

Po zkušební jízdě a zajetí jsem nainstaloval masky podvozků. Odříznou se žiletkovou pilkou a nalepí na boční plochy podvozku. Tím je úprava podbíječky v podstatě hotová. Pojezdy Tomytec jsou známé příliš velkou rychlostí. Rychlost jsem snížil pomocí dekodéru. Nastavil jsem CV5=70. Rovněž jsem laboroval s frekvencí pulzů pro motor a nejklidnější a nejtišší jízdy jsem dosáhl pomocí CV9=2,

Tažná síla nezatíženého pojezdu je velmi malá, uvidíme, co udělá zátěž. Bude třeba jí umístit zejména nad hnací podvozek.Nicméně podbíječka bude v provozu sólo, možná výjimečně s jedním vozem.

Odříznuté masky podvozku

Zpovozněný model

Co zbývá dokončit? Pro spolehlivý provoz bude třeba model zatížit a dodělat sběr proudu z druhého podvozku. Obojí budu řešit později společně se vzhledovou úpravou modelu na český a zároveň doplním i osvětlení. Ale to vše až  někdy jindy.

Pro případné následovatele dávám všechny soubory pro 3D tisk ke stažení na stránku Download 3D, popř. přímo níže.

 

 

image_pdfStáhnout příspěvek ve formátu pdf

10 komentářů u „Motorizace podbíječky ASP 07-32“

  1. Jen poznámka, pokud nepoužijete konkrétní pojezd dle návodu, ale jiný TOMYTEC s roztečí náprav 15 mm je potřeba počítat s tím , že nebude pasovat motor a je třeba upravit/přepracovat jeho uložení.

    1. V čem se liší? Měl jsem v ruce několik pojezdů a ve všech byl stejný motor. Ale možná to byla náhoda, přesné typy si už nepamatuji. Každopádně na 15mm podvozek nebudou sedět masky. Máte-li konkrétní příklad, proč a co nepasuje, tak to do článku doplním, ať nešířím bludy.

      1. Moje chyba – blbý a dosti podstatný překlep, chtěl jsem napsat 12 mm. Jde konkrétně o pojezd Tomytec TM -23, který má rozteče náprav opravdu 12 mm ale motor má průměr v nesploštělé části 12 mm oproti 10mm na které je jinak výborné modelové chasis a je i delší, setrvačníky jsou také jiné – bohužel dlouhé.

        1. Zdravím, zo záujmom som si prečítal návod na motorizaciu. Pretože používam tieto pojazdy na úzku na TU47, tak ano motorčeky dáva Číňan rôzne. V Tomytec 06 bol velkosťou ako 1015 Mashima, v 019 bol menší. Menil som za 5 polovú 12V Mashimu, sadne tam presne. Dôrazne upozorňujem- tieto motorčeky sú na 3 V max. na 6V! Takže v analogu treba dať odpor 150 ohm a viac. Ináč-keď ste ten drahý pojazd už mal rozobraný a prevrtával ozubené kolečko na osku 1,5 TT nedal rovno 5,6 prumer TT dvojkolí ale pôvodné čínske? Napr. od http://pojezdy.eu/eshop/tt-dvojkoli/245-tt-napravy-prumeru-5-6-mm-s-okolky-nem-kovove-par.html.
          Nebolo to jednoduchšie, prípadne zmerať ozub. kolečko a dať tam nové od AlsRacing napr? A prečo nevyužiť aj druhý pojazd a dať motorček do prostoru motoru podbíjačky, predlžiť kardan na obe strany mosadz trubičkou/už keď ste ho rozrezal/ a mať poháňané obe nápravy. A keď máte 3D tiskárnu, nie je problém vytlačiť celý podvozok nanovo a mať to tak elegantne spravené.

          1. Dobrý den, Dvolkolí je právě běžné TTčkové, to čínské je hrozné. Ozubené kolečko od ALS by by šlo použít, ale je to modul 0,3, který jsem doma neměl a dělat kvůli tomu objednávku jsem nechtěl, to jsem to radši vystřužil… Kardan pro pohon druhého podvozku by byl dost vidět a blbě by se maskoval.
            Vytiskonut celý podvozek by se samozřejmě dalo, dělám tak jednoduché dvounápravové pojezdy (někdy to také ukážu), ale pojezd jsem to tyto účely měl doba dřív než tu 3D tiskárnu a i tak jsem schopný udělat dobře funkční pojezd jenom z kol M0,4 a to už by se do takhle malého podvozku skládalo blbě, hlavně uložení šneku.
            Je jistě mnoho lepších postupů, ale ty může vyzkoušet zase někdo jiný, pro mě je toto z hlediska času a nákladů, které jsem tomu chtěl věnovat naprosto vyhovující.

  2. Hmmm, smekám, dost dobrý! Časem se do toho taky asi pustím, tohle je přesně tak, jak jsem to chtěl dělat, ale nenapadlo mě využít Tomytec. Určitě bych šel do koleček ALS, za to to stojí.
    Jen tušíte prosím někdo, kde se dá sehnat ten zvuk na odkazovaném videu?

    1. Ano, komunikoval som s kolegom, dodá nahraný zvuk v decodery. Viz komunikácia a adresa.

      stokr7@seznam.cz

      Je tam normální motor. Jaký nevím, podbíječka je od liliputu koupená už komplet s motorem. Já jsem tam dodělával jenom ten zvukovej dekoder. Cena je těch 3000 Kč + pošta. Na dobírku neposílám, pouze platba předem na účet.

      Je to v HO a vše dělá automaticky zvukový dekoder ESU lokoksound micro. Dekoder i s reprem a nahrávkou podbíječky stojí 3000 Kč. S pozdravem JŠ

      Treba sa dohodúť s ním. Ta jeho podbíjačka je H0 takže na TT to bude treba asi upraviť v CV

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *