Levná náhrada motoru Mashima 1015D

V mých dvounápravových pojezdech používám motory Mashima 1015D, bohužel tyto motory se již nevyrábí, pro svoje modely mám ještě nějakou zásobu, ale pomalu se tenčí. Bylo tedy na čase pohlédnout se po náhradě. Jednou z možností jsou levné čínské motory Mitsumi N20, jejich tělo je rozměrově shodné s Mashimou, tedy 12/10x15mm. Kvalitou jsou motory samozřejmě s Mashimou neporovnatelné a jsou jenom třípólové, koneckonců je ale neporovnatelná i cena – v Číně za cca 1,5 dolaru/kus oproti minimálně 400Kč za Mashimu. Nevýhodou je, že mají hřídel pouze 1mm, tedy bez úprav nelze použít komponenty od ALS určené na osu 1,5mm. Najít náhradu s hřídelí 1,5mm se mi nepodařilo i coreless motory malých rozměrů mají všechny osu 1 mm. Coreless motory mám v plánu také v budoucnu vyzkoušet, ale o tom jindy.

Zde chci ukázat jak jednoduše vyřešit rozdílný průměr hřídele a nahradit Mashimu právě superlevným motorem N20. Motorů s označením N20 je víc typů, které se liší jednostrannou, nebo oboustrannou hřídelí a bohužel také napětím, je třeba hlídat aby motor byl na 12V.

Porovnání motorů vpředu N20, vzadu Mashima 1015D

K redukci se použije redukční vložka ze sortimentu ASL – Redukční vložka volně otočná 1,5/1×2

Pro ukázku jsem vybral klasickou koncepci pojezdu se šnekosetrvačíkem na jedné straně a šnekem na straně druhé.

Připravené převody a redukční vložky

Otvory ve šneku a setrvačníku je třeba vystružit, tak aby vložky šly relativně volně vložit.  Vložky musí jít vložit bez velké síly až po dorazovou přírubu. Jelikož je vše z mosazi, tak jsem vložky pojistil zapájením.

Vložené redukce

Po zapájení a očištění

Hotové vyvložkované šneky je třeba opět lehce protáhnou výstružníkem, neboť na hraně vložek je drobná hranka. Na hřídeli motoru se musí převody pojistit lepidlem, vložky jsou vyráběné jako volně otočné, mají tedy uložení v vůlí do 0,02mm. Já používám rychlý epoxid u kterého není riziko, že zateče kam nemá.

Hotová sestava připravená na montáž do pojezdu.

image_pdfStáhnout příspěvek ve formátu pdf

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *