Stavebnice Ba 3-0350 Györ – návod pro skříň

Článek popisuje můj postup stavby skříně vozu Ba 3-0350 z vagonky Györ z leptané stavebnice. Pro stavbu podvozků bude samostatný návod. Popsaný postup není jediný, každý si jej upraví dle svých zkušeností a zvyklostí…

Pro přehlednost jsem jsem jednotlivé díly očísloval, viz schéma (lze jej rozkliknout a zvětšit)

Stavbu započneme vyjmutím stropu – díl 4  a přepážek 3P a 3Z. Na přepážkách ohneme praporek drážkou dovnitř.

Na praporky přepážek přiletujeme matice M2, nejlépe mosazné.

Začneme skládat skříň dohromady. Zpočátku letuji pouze bodově, aby díly držely pohromadě, ale aby šly snadno dorovnávat. Přepážky vletujeme do zámků ve stropu. Strop patří drážkami po krajích směrem dolů. Přepážky pak praporky směrem ke koncům vozu.

Dále si připravíme bočnice. Konce bočnic postupně ohneme dokulata, ohýbám postupně kolem vhodných kulatin. Ohyb musí být plynulý, postupně kontrolujeme jeho tvar přikládáním ke stropu. Po ohnutí oblin mírně přihneme bočnici v místě představků.

Bočnice přiletujeme do zámků ve stropě. kromě zámků je bočnice zasunutá do drážky ve stopě. Toto kontrolujeme hlavně v místech zlomů bočnice u představků

Zvýšení konce bočnic jsou ohnuté okolo konce  stropu. Ohyb není úplně natěsno. Mezi čelo stropu a konec bočnic se musí vejít čela vozu. V místě oblin zatím neletujeme bočnice ke stropu, neboť pro vložení čel, je třeba bočnice mírně roztáhnout.

Mezi konce bočnic vložíme čela vozů – Díly 2.  Zámky na dílech určují umístění předního a zadního čela.

Čelo přiletujeme uvnitř skříně za přečnívající konce bočnic.

Zkontrolujeme pravoúhlost celé skříně  a provedení oblin, poté všechny zámky definitivně proletujeme a zabrousíme do roviny.

Můžeme zevnitř proletovat i spoj bočnic a stropu.

Dále si připravíme boční lišty – díly 5. Jejich konce mírně přihneme.

Lišty naletujeme do vybrání na bocích skříně.

Dále pokračujeme horními schůdky – díly 8, které vyztuží bočnici v místě zeslabených dveří. Na bočnicích ohneme o 90°praporky pode dveřmi. Schůdky ohneme do tvaru „U“.

Ohnuté schůdky dorazíme na praporky bočnic a zevnitř skříně proletujeme,

Dále pokračujeme výztuhami na čelech. Díly 6 a 7.

Výztuhy přehneme o 180° drážkou dovnitř. Zde je potřeba ohýbačka, nebo jiný podobný nástroj.

Při ohýbání dílů 7 dáváme pozor na zeslabení do kterého později přijde madlo díl 12. Madlo zkusmo vsuneme do otvorů, případně výztuhu mírně roztáhneme.

Výztuhy naletujeme na čelo vozu. 6 patří vlevo, 7 vpravo. Letujeme za zámky zevnitř skříně, dbáme na to, aby se cínem nezalily otvory pro madlo.

Spodní část madla 12 ohneme o 90°a spoj zpevníme cínem. Madlo vsuneme do otvorů ve výztuze a v bočnici. Zlehka proletujeme spoje.

Dále si připravíme stupačku díl 13. Pozor stupačka v plechu skříně je krátká. Správná stupačka je na plechu s podvozky. Stupačku vsuneme do zámku a přiletujeme z vnitřku skříně a dále pak z čela k příčce mezi madlem a bočnicí.

Dále si připravíme přechodový můstek 10 a tažný hák 11. Na můstku ohneme praporky.

Obojí osadíme do příslušných otvorů. Letujeme uvnitř skříně

Pokračujeme osazením schůdků – díly 9. Nejprve přehneme o 180° pásnice, ohýbá se drážkou ven. Poté se přihnou jednotlivé stupně klasicky drážkou dovnitř. Stupně nemají s pásnicemi 90°, ale o trochu méně…

Hotové schůdky proletujeme v ohybech a naletujeme na vyznačená místa na zadek posledního schůdku. Letuji v mírném odklonu, aby pásnice byly trochu vyhnuté ven a jednotlivé stupačky vodorovně.

Jako poslední můžeme osadit přepážky na představcích 13 a 14. Naohýbáme přibližně dle fotky.

A naletujeme na přepážky oddělující představky. Na přepážkách je vyznačené místo, kam přijde hrana ohnuté přepážky. Druhý konec s citem přihneme k bočnici a přiletujeme.

To samé na druhé straně…

Tímto je základ skříně hotový. Dále se pokračuje střechou.

Výtisk vysvobodíme z podpor a spodní stranu po okraji zabrousíme do hladka.

Střechu přilepíme na skříň rychlým epoxidem. Epoxid používám i k prvotnímu přetmelení spoje na oblinách čela.

Po finálním vytmelení můžeme osadit zbylé detaily, které by při tmelení střechy mohly přijít k úhoně. Připravíme 8x madlo 15. 2x madlo 16 a 4x madlo 17.

15 patří okolo vstupních dveří.

16 na pravou stranu čela a 17 kolem přechodových dveří.

Nakonec osadíme držáky návěstních svítilen 18. Ohneme dle fotky a dle potřeby zakrátíme konec.

Ohnuté držáky vlepíme do otvorů ve střeše.

Skříň je tímto hotová a připravená pro nátěr. Přechodové měchy a nárazníky je lépe lakovat samostatně a osadit až na závěr.

Pokračujeme na spodku vozu. Připravíme si základ bateriové skříně 20 a dvířka 21.

Dvířka naletujeme do vybrání ve skříni a skříň složíme do krabičky a sletujeme

Připravíme si FDM výtisk podlahy a interiéru a SLA výtisk vzduchojemů.

Na podlaze začistíme do hladka uložení podvozků.

Do prohlubní v podlaze se vloží matice M2. Příčné drážky jsou značky pro vystředění polohy podlahy.

Podlahu a interiér slepíme vteřinovým lepidlem. Nezapomeneme na matice, jinak by nebylo jak přišroubovat podvozky… Bateriová skříň patří na stranu chodbičky. Na vytištěný základ nalepíme sletovanou bateriovou skříň a výtisk vzduchojemů.

Vedle bateriové skříně přijde jakýsi přestavovač (neznám účel tohoto zařízení na skutečném voze…) – Díl 22. Vlepíme jej do naznačeného otvoru, který případně trochu odvrtáme.

Na rám přišroubujeme zkompletované podvozky pomocí M2 šroubků. Podvozky mají svůj samostatný návod pro stavbu. Jeden podvozek je stranově kyvný, druhý je stranově pevný. Tomu odpovídá i uložení podvozku na podlaze.

Hotový rám zkušebně namontujeme do skříně. Použijí se opět šroubky M2. Orientace ve skříni je dle postranní chodbičky.

Následuje lakování modelu, barevné schéma je jednoduché. Skříň je vagónová zelená, střecha šedá, spodek vozu černý. Interiér jsem nabarvil barvou dřeva a lavice zeleně.

Připravíme si zbytek tištěných detailů.

A natřeme je černě. Měchy jsou ve dvou provedeních, krátký, tj. zasunutý, který se hodí na konec soupravy a dlouhý vysunutý, který patří mezi vozy. Na náraznících lze trochu vybrousit rádius na čele talíře. Obojí lepíme vteřinovým lepidlem na nalakovaný vůz.

Já jsem osadil z jedné strany krátký a z druhé dlouhý měch. Bude se tedy jednat o koncový vůz soupravy.

Pro vůz jsem nekreslil obtisky. Použil jsem obtisky pro vůz Ba od ES Pečky. Obtisk má špatné číslo a je poměrně nečitelný, takže jsem sestříhání na správné číslo nakonec vzdal. Rozmístění obtisků jsem provedl dle dobových fotek, částečně i jiných rychlíkových vozů.

Na závěr můžeme vůz opatřit provozní patinou a následně zasklít. Na spodek se také nalepí kinematiky a osadí spřáhla. Tím je vůz dokončený…

Následují fotky dokončeného vozu.

Pro ty z vás, kteří mají možnost si 3D tištěné díly vytisknout na lepší tiskárně,  dávám k dispozici potřebné .stl soubory.

Ba Gyor - Spodek + interiér (staženo 294× )
Ba Gyor - Střecha (staženo 148× )
Ba Gyor - Detaily (staženo 173× )

image_pdfStáhnout příspěvek ve formátu pdf

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *